Fietsen

‹ terug naar het overzicht

Wilier Zero SLR

De nieuwe topfiets van de Italiaanse fietsenfabrikant zal door de renners van het Franse WorldTour-team Total-Direct Energie ingezet worden tijdens de bergritten van de Tour, waarin prestatie en gewicht bovenaan staan. Zij zullen koersen op tubes, in die versie weegt de Zero SLR slechts 6,5 kilogram en dat is behoorlijk indrukwekkend voor een fiets met schijfremmen. 

Wilier bereikte dat resultaat zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van het frame. Die scoort volgens de Italiaanse firma immers 24 procent beter dan de vorige modellen, de Zero.7 en Zero.6. De samenstelling van het kader bestaat uit carbonvezel van hoge modulus, een product dat Wilier 'Liquid Crystal Polymer (LCP)' noemt, en een mesh vezel die ook de dempende kwaliteiten van de fiets ten goede zouden komen. 

De cockpit van de Zero SLR is conform de laatste trends volledig geïntegreerd. Dat zorgt niet enkel voor een mooie look maar ook voor een erg directe aansturing van de fiets. Het aerostuur en de stuurpen zijn een eigen creatie van Wilier en die zijn verkrijgbaar in vijf verschillende lengte/breedte-combinaties. Met de interne bekabeling in deze cockpit en in het frame, iets wat we vooral bij aerofietsen terugzien, doet Wilier aan pionierswerk. 

Om tot een optimale houding op deze fiets te komen, maakt Wilier gebruik van haar eigen ontworpen 'Accu-fit'-systeem. Dat laat maar liefst 210 verschillende combinaties toe van kadermaat, stuurpenlengte en stuurhoogte. De hoogte van het stuur kan aangepast worden door gemakkelijk in en uit te klikken spacers, zonder kabels te moeten demonteren dus. 

Nog meer interessante specificaties aan deze nieuwkomer zijn het hoofd van de zadelpen, dat de keuze laat tussen een 'setback' van 0 en 15mm. De bovenbuis en de zadelpen zijn ook zo gevormd dat ze beter door de lucht zouden klieven en ook met de brede voorvork werd aan het aerogehalte gedacht. 

Voor de wielen doet Wilier voor het eerst beroep op haar eigen creaties die tot stand komen in samenwerking met Miche. Drie modellen zijn beschikbaar: twee met 38 mm velgen en de Air 50 met 50 mm velgen, beiden zijn verkrijgbaar in band- of tubeversie. Ze zijn uitgerust met het Mavic Speedrelease-systeem waarbij de steekassen in het wiel kunnen blijven bij (de)monteren. Zo wordt in- en uitdraaien van deze wielen een snel en koud kunstje. Het frame laat banden tot 28 mm breed toe.

De Zero SLR is verkrijgbaar in drie kleuren en zes kadermaten, van XS tot XXL. De prijzen variëren naargelang de afmontage van 7.700 euro - met de SRAM Force eTap AXS-groepset - tot 11.200 euro voor de duurste versie met SRAM Red eTap AXS. Slechts nieuws voor de aanhangers van mechanisch schakelen: de Zero SLR is er enkel met elektronische groepsets. Ook Shimano Ultegra Di2 en Dura-Ace Di2 zijn een optie.